האתגר שבהבעה: תהליכי ויסות ואסטרטגיות בכתיבה. מאת: ד"ר עינת ליכטינגר, סקירה: ד"ר רונית פסטור

עבור תלמידים רבים במערכת החינוך, ההבעה בכתב היא תהליך קשה, לעיתים מעורר חרדות ותחושה של חוסר שליטה. על כן נוצר צורך אמיתי להציע למורים ולמאבחנים כלים של הוראה מושכלת בתחום הכתיבה על מנת להפוך אותה לכלי הבעה שימושי, ידידותי ונגיש.
הספר "האתגר שבהבעה" מציע למורה ולמאבחן כלי אבחון וטיפול פרטני ודינאמי לאיתור תהליכי ויסות ואסטרטגיות בכתיבה. באמצעותו יכול המורה לאבחן את תהליכי הכתיבה של התלמיד, לבנות בעזרתו את "פרופיל הכותב" שלו, להגדיר את יכולותיו ואת קשייו ולבנות בהתאם לכך תכנית טיפולית המותאמת לצרכיו של התלמיד.
ספר זה מנסה לאפיין תהליכים של ויסות עצמי ואסטרטגיות בכתיבה ולהציג דרך לאבחון תהליכים אלה אצל תלמידים, על בסיס קריטריונים להערכת תוצרי הכתיבה. התהליך האבחוני בודק אילו תהליכי ויסות ואילו אסטרטגיות כתיבה מפעיל הכותב, והתכנית הטיפולית נועדה להשלים את התהליכים שחסרים לכותב.
המטרה של האבחון הדינאמי, המוצג בספר, היא לתווך לתלמיד ולשחזר בעזרתו את תהליכי החשיבה, המוטיבציה וההתנהגויות שהוא הפעיל בזמן הכתיבה. בדרך זו ניתן לקבל תמונה מעמיקה ומקיפה של תהליכי הכתיבה והמוטיבציות שלו. הכלי האבחוני מהווה הזדמנות עבור התלמיד לנהל שיחה מטה-קוגניטיבית על התהליכים שהוא עובר. האבחון למעשה משמש התחלה של חשיבה על דרכי פעולה אלטרנטיביות שיוכלו לעזור לתלמיד לשפר את כתיבתו.

קריאת המאמר במלואו